Σχέδια για τη μετατροπή του μεγαλύτερου λιμανιού της χώρας και της Ελλάδας σε ευρωπαϊκό logistics hub.
Σε πρωτόγνωρα νερά κινείται την τελευταία 3ετία ο Πειραιάς, καθώς μετά από την απαξίωση δεκαετιών, το ενδιαφέρον για το λιμάνι αυξάνεται διαρκώς.
Η επιτυχία της Cosco με τον Προβλήτα ΙΙ του ΟΛΠ και σημαντική συμφωνία με
την Hewlett Packard για τη μεταφορά των προϊόντων της μέσω του Πειραιά προς την Ευρώπη έχει δημιουργήσει νέα δεδομένα για την Ελλάδα, που για πρώτη φορά αποκτά σημασία στην αγορά των logistics.Η συμφωνία που περιλαμβάνει και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, που θα μεταφέρει τα εμπορευματοκιβώτια από τον Πειραιά δια μέσω του Θριάσιου Πεδίου στις ευρωπαϊκές αγορές, θα μπορούσε να είναι μόνο η αρχή.
Σαφώς ο χαρακτηρισμός του Πειραιά ως κέντρου διεθνούς διαμετακομιστικού εμπορίου είναι πρόωρος, ωστόσο το ενδιαφέρον που δείχνουν εταιρείες από την Κίνα, την Ινδία, την Ευρώπη και τις ΗΠΑ, φανερώνει τις δυνατότητες του λιμανιού.
Ενδιαφέρον και για τα άλλα λιμάνια της χώρας
Ταυτόχρονα, όπως εκτιμούν και οι εταιρείες logistics στην Ελλάδα, η επιτυχία που παρουσιάζει το εγχείρημα της Cosco στον Πειραιά έχει ανοίξει το ενδιαφέρον και για τα υπόλοιπα λιμάνια της χώρας. Τα λιμάνια της Θεσσαλονίκης και του Βόλου είναι άμεσοι στόχοι. Από την πλευρά της η Cosco έχει εκφράσει τη σαφή επιθυμία και πρόθεση να αποκτήσει τη διαχείριση του 60% του λιμανιού του Πειραιά και να επενδύσει 1 δισεκ. ευρώ στις εγκαταστάσεις, να συμβάλλει στην αναβάθμιση της σιδηροδρομικής σύνδεσης προς το Ικόνιο και ταυτόχρονα να επεκτείνει το εμπορευματικό κέντρο στο θριάσιο Πεδίο.
Από την πλευρά της η κυβέρνηση φαίνεται ότι έχει αντιληφθεί τις δυνατότητες που προσφέρονται για την εθνική οικονομία. Γι' αυτό το σκοπό προχώρησε στη σύσταση τηςΕθνικής Στρατηγικής για την Εφοδιαστική Αλυσίδα (logistics) και στη δημιουργία ενόςlogistics village στο θριάσιο Πεδίο.
Από την πλευρά της η κυβέρνηση φαίνεται ότι έχει αντιληφθεί τις δυνατότητες που προσφέρονται για την εθνική οικονομία. Γι' αυτό το σκοπό προχώρησε στη σύσταση τηςΕθνικής Στρατηγικής για την Εφοδιαστική Αλυσίδα (logistics) και στη δημιουργία ενόςlogistics village στο θριάσιο Πεδίο.
Η Ελλάδα στο γεωπολιτικό σταυροδρόμι
Ο άσος στο μανίκι είναι η γεωγραφική θέση της χώρας, καθώς βρίσκεται στη διασταύρωση τεσσάρων γεωπολιτικών περιοχών, έχοντας δυτικά τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, στο βορρά της χώρας της Ανατολικής Ευρώπης, όπου υπάρχουν σημαντικές βιομηχανικές μονάδες πολυεθνικών εταιρειών, στα ανατολικά βρίσκεται η Τουρκία, που επίσης φιλοξενεί παραγωγικές μονάδες και στα νότια ο αραβικός κοσμος.
Επιπλέον, η διαδρομή των εμπορευμάτων, που καταφτάνουν στην κεντρική Ευρώπη δια μέσου του Πειραιά από την Κίνα ή την Ινδία, είναι συντομότερη κατά από 3 έως 10 μέρες. Παράλληλα, πολλές εταιρείες αναζητούν χώρους στη δυτική Αττική, προκειμένου να δημιουργήσουν μονάδες συναρμολόγησης των προϊόντων τους, έχοντας εισάγει πρώτα τα εξαρτήματα στην Ελλάδα και εν συνεχεία να πουλούν το προϊόν τους υπό τη σφραγίδα made in Greece. Ήδη η Cosco έχει επαφές προκειμένου να προσελκύσει στον ΣΕΜΠΟ του ΟΛΠ πελάτες οπως όπως η Hyundai, Sharp, Sony, LG, Dell, Procter&Gamble, Huawei και Samsung για τη μεταφορά των προϊόντων τους μέσω του σιδηροδρομικού δικτύου προς την Ευρώπη.
Επιπλέον, η διαδρομή των εμπορευμάτων, που καταφτάνουν στην κεντρική Ευρώπη δια μέσου του Πειραιά από την Κίνα ή την Ινδία, είναι συντομότερη κατά από 3 έως 10 μέρες. Παράλληλα, πολλές εταιρείες αναζητούν χώρους στη δυτική Αττική, προκειμένου να δημιουργήσουν μονάδες συναρμολόγησης των προϊόντων τους, έχοντας εισάγει πρώτα τα εξαρτήματα στην Ελλάδα και εν συνεχεία να πουλούν το προϊόν τους υπό τη σφραγίδα made in Greece. Ήδη η Cosco έχει επαφές προκειμένου να προσελκύσει στον ΣΕΜΠΟ του ΟΛΠ πελάτες οπως όπως η Hyundai, Sharp, Sony, LG, Dell, Procter&Gamble, Huawei και Samsung για τη μεταφορά των προϊόντων τους μέσω του σιδηροδρομικού δικτύου προς την Ευρώπη.
Οι δυνατότητες της Ελλάδας στον τομέα των logistics είναι πολλές, αλλά όπως επισημαίνουν παράγοντες της αγοράς, δεν μπορεί να ανταγωνιστεί διαμετακομιστικά κέντρα όπως η Ολλανδία και τη Γερμανία, κυρίως γιατί δεν διαθέτει ούτε το εύρος, ούτε την ποιότητα των υποδομών τέτοιων χωρών. Ωστόσο, σε βάθος χρόνος και με τις σωστές επενδύσεις, η Ελλάδα θα μπορούσε να καταστεί διεθνής παίκτης της πρώτης σειράς. Τις δυνατότητες αυτές διαβλέπουν και οι ευρωπαϊκές χώρες, που βλέπουν τους κινδύνους για τα δικά τους λιμάνια όπως το Ρότερνταμ, η Αμβέρσα και το Αμβούργο, αλλά και τη δική τους Εφοδιαστική Αλυσίδα.
Παράλληλα, διακρίνοντας την ευκαιρία εταιρείας από την Ινδία, την Ευρώπη και τις ΗΠΑ ενδιαφέρονται να αναλάβουν τη διαχείριση μέρους του ΟΛΠ ή άλλων ελληνικών λιμανιών. Μάλιστα, η Ευρώπη φοβούμενη μήπως οι Κινέζοι αποκτήσουν το αποκτήσουν το μονοπώλιο στον Πειραιά και τα υπόλοιπα λιμάνια πιέζουν για την παραχώρησή τους κατά περίπτωση.
Παράλληλα, διακρίνοντας την ευκαιρία εταιρείας από την Ινδία, την Ευρώπη και τις ΗΠΑ ενδιαφέρονται να αναλάβουν τη διαχείριση μέρους του ΟΛΠ ή άλλων ελληνικών λιμανιών. Μάλιστα, η Ευρώπη φοβούμενη μήπως οι Κινέζοι αποκτήσουν το αποκτήσουν το μονοπώλιο στον Πειραιά και τα υπόλοιπα λιμάνια πιέζουν για την παραχώρησή τους κατά περίπτωση.
Μείωση της κίνησης στα λιμάνια της Μεσογείου - Ο Πειραιάς καταρρίπτει ρεκόρ ανόδου
Πάντως, όπως και να έχει ο Πειραιάς δεν φαίνεται να είναι ο διάττοντας αστέρας των λιμανιών. Σύμφωνα με την Global Port Tracker, ενώ τα ευρωπαϊκά λιμάνια της Μεσογείου αναμένεται να βρεθούν το 2013 υπό πίεση, καθώς η συνολική διακίνηση containerships προβλέπεται ότι θα πέσει κατά 3,2% σε σχέση με το 2012, οι προοπτικές για την Ελλάδα είναι ανοδικές. Συγκεκριμένα για το λιμάνι του Πειραιά, το 2013 θα είναι εξαιρετικό, καθώς οδεύει προς νέο ρεκόρ διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων και να φτάσει στα 2,5 εκατ. teu.
Βασικός παράγοντας στην αύξηση της διακίνησης containers για το 2013 για τη ΣΕΠ θα είναι η ολοκλήρωση της πρώτης φάσης των επενδύσεων στο νέο προβλήτα ΙΙΙ. Θετικά όμως είναι τα μηνύματα που έρχονται και από τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιά (ΟΛΠ) για τον προβλήτα Ι χωρητικότητας 1 εκατ. teu, το κόστος του οποίου ξεπέρασε τα 160 εκατ. ευρώ.
Βασικός παράγοντας στην αύξηση της διακίνησης containers για το 2013 για τη ΣΕΠ θα είναι η ολοκλήρωση της πρώτης φάσης των επενδύσεων στο νέο προβλήτα ΙΙΙ. Θετικά όμως είναι τα μηνύματα που έρχονται και από τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιά (ΟΛΠ) για τον προβλήτα Ι χωρητικότητας 1 εκατ. teu, το κόστος του οποίου ξεπέρασε τα 160 εκατ. ευρώ.
πηγη
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου