Αποδυναμωμένος ο ρόλος των πρυτάνεων. Απαραίτητη προϋπόθεση για την απόκτηση πτυχίου, η άριστη γνώση ξένης γλώσσας. Κατάργηση του ασύλου και περιφρούρηση ΑΕΙ και ΤΕΙ από εταιρίες φύλαξης είναι μερικά από τα σημεία - φωτιά του νέου νόμου πλαισίου του υπ. Παιδείας.
Ριζικές ανατροπές στον τρόπο λειτουργίας των ΑΕΙ και ΤΕΙ φέρνει το νέο νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας που παρουσιάστηκε το απόγευμα της Δευτέρας και επρόκειτο να ψηφιστεί τις επόμενες ημέρες.
Καθοριστικά σημεία ο ρόλος των πρυτανικών αρχών,
η κατάργηση του πανεπιστημιακού ασύλου με τον τρόπο που το γνωρίζαμε από το 1982 και το νέο εξεταστικό σύστημα που αναμένεται να ανακοινωθεί μέσα στο καλοκαίρι.Μία προσεχτική ματιά στο νόμο - πλαίσιο των 150 σελίδων, μάς οδηγεί στο συμπέρασμα ότι ο ρόλος του πρύτανη υποβαθμίζεται, ενώ το κείμενο του υπουργείου αποτελεί οιωνό του νέου εξεταστικού συστήματος, που αποτελεί ακόμα αντικείμενο διαπραγμάτευσης και συζητήσεων.
Στον απόηχο της διαμάχης που ξέσπασε μεταξύ υπουργείου Παιδείας και πρυτανικών αρχών σχετικά με τις προωθούμενες αλλαγές, πλέον οι τελευταίοι απειλούνται ακόμα και με απολύσεις από το Συμβούλιο Διοίκησης σε περίπτωση σωματικής ή πνευματικής ανεπάρκειας και πλημμελούς άσκησης καθηκόντων.
Για τους καθηγητές, οι οποίοι εντάσσονται σε τρεις βαθμίδες (καταργείται αυτή του λέκτορα), προβλέπεται μπόνους σε περιπτώσεις αριστείας, αλλά τελικά δεν περιλαμβάνεται μείωση μισθού σε περιπτώσεις αρνητικής αξιολόγησης.
Η part time φοίτηση και οι ξένες γλώσσες
Στο σαρωτικό νόμο - πλαίσιο προβλέπονται συνεργασίες με ξένα ΑΕΙ, μαθήματα σε ξένη γλώσσα, δυνατότητα παράλληλης διδασκαλίας και πρόσκλησης ξένων καθηγητών, χρηματοδότηση με κριτήρια ποιότητας, πλήρης δημοσιότητα αποφάσεων των ΑΕΙ, μαχαίρι στους αιώνιους φοιτητές.
Ενδεικτικά μάλιστα προβλέπεται ότι για την απόκτηση πτυχίου από ΑΕΙ και ΤΕΙ καθίσταται απαραίτητη η γνώση ξένης γλώσσας. Διαφορετικά, το πτυχίο θα αποτελεί μακρινό παρελθόν για τους φοιτητές.
Τέλος τίθεται και στην part time φοίτηση, καθώς εάν ένας φοιτητής δεν εγγραφεί για 2 συνεχόμενα εξάμηνα, απλά διαγράφεται.
Φοιτητές που εργάζονται περισσότερο από 20 ώρες την εβδομάδα μπορούν να γίνουν μερικής φοίτησης.
Παράλληλα, δεν υπάρχει καμία περίπτωση επιβολής διδάκτρων στους φοιτητές, όσο και αν κάποιοι το επιθυμούν. Μετά τη χρονική διάρκεια σπουδών ν+2 (όπου ν είναι ο κανονικός χρόνος φοίτησης συν δύο χρόνια ) και ν+ν για τους μερικής φοίτησης, το κάθε Ίδρυμα θα αποφασίζει τους τρόπους και τις προϋποθέσεις για τη διατήρηση της φοιτητικής ιδιότητας.
Εισαγωγή σε ΑΕΙ και ΤΕΙ χωρίς πανελλαδικές εξετάσεις
Το νέο μοντέλο εισαγωγής στα ΑΕΙ-ΤΕΙ, που θα αντικαταστήσει τις πανελλαδικές εξετάσεις το 2014 είναι γεγονός.
Οι υποψήφιοι θα εισάγονται στο Πανεπιστήμιο μετά την παρακολούθηση ενός προπαρασκευστικού έτους σπουδών και ανάλογα με τις επιδόσεις τους θα μεταβαίνουν στο Τμήμα που τους ενδιαφέρει.
Φαίνεται πως οι σχολές θα θέτουν τα προαπαιτούμενα μαθήματα και τους συντελεστές βαρύτητας στη βαθμολόγησή τους.
Με το νέο σύστημα οι υποψήφιοι θα μπαίνουν σε Σχολή και όχι σε τμήμα. Η μονάδα υποδοχής του φοιτητή θα είναι η Σχολή. Βασική, λοιπόν, Ακαδημαϊκή Μονάδα πλέον στο Πανεπιστήμιο θα είναι η Σχολή, που θα έχει την ευθύνη για τα προγράμματα σπουδών που προσφέρει, θα απονέμει πτυχία και μπορεί να αποτελείται από εξειδικεύσεις με συγγενή επιστημονικά πεδία.
Με λίγα λόγια, οι τελειόφοιτοι του λυκείου θα εισάγονται στις νέες σχολές, θα παρακολουθούν κύκλους μαθημάτων κα ύστερα από εξετάσεις θα κατευθύνονται στην εξειδίκευση που επιθυμούν.
Ουσιαστικά δηλαδή επιχειρείται η πλήρης κατάργηση των πανελλαδικών εξετάσεων για όσους φοιτούν φέτος στην Α' Λυκείου.
Οι φοιτητές αναμέμεται να εντάσσονται στα επιμέρους προγράμματα σπουδών της Σχολής, μετά το τέλος του πρώτου έτους, ανάλογα με τις επιδόσεις και τις προτιμήσεις τους.
Το νομοσχέδιο θα σταλεί στους πρυτάνεις, ενώ την Τρίτη η υπουργός Παιδείας Άννα Διαμαντοπούλου θα έχει συναντήσεις με τους καθηγητές Πανεπιστημίων και ΤΕΙ.
Οι πρόεδροι των ΤΕΙ αντέδρασαν καταρχήν θετικά στο νόμο πλαίσιο για τις αλλαγές στα Ιδρύματα, ενώ οι πρυτάνεις των πανεπιστημίων εμμένουν στις θέσεις τους, απορρίπτοντας τις αλλαγές.
Α. Διαμαντοπούλου: "Εχουν ληφθή υπόψιν όλες οι απόψεις εδώ και ένα χρόνο"
Μετά τη συνάντηση με ΠΟΣΔΕΠ, ΟΣΕΠ ΤΕΙ και ΕΕΕ, η υπουργός Παιδείας Άννα Διαμαντοπούλου επεσήμανε ότι οι μεταρρυθμίσεις στην παιδεία είναι υποχρεωτικές και ο καινούργιος νόμος πλαίσιο πρέπει να γίνει πραφγματικότητα.
"Η οικονομία είναι η σπονδυλική στήλη στην πολιτική μιας χώρας, αλλά η Παιδεία είναι το μυαλό και η ψυχή. Για αυτό και η μεταρρύθμιση στην Παιδεία είναι πάρα πολύ σημαντική.
Η μεγαλύτερη προσφορά της Ανώτατης Εκπαίδευσης, του Πανεπιστημίου, του ΤΕΙ, στη χώρα είναι να είναι καλό Πανεπιστήμιο, να είναι καλό ΤΕΙ. Αυτό θέλουμε να πετύχουμε. Αυτό είναι το όραμα.
Ένα χρόνο τώρα γίνεται ουσιαστικός διάλογος σε όλα τα μεγάλα ζητήματα. Το σχέδιο νόμου αποτυπώνει όλα όσα έχουν δοθεί επί ένα χρόνο, με λεπτομέρειες, για τις μεγάλες, για τις ριζοσπαστικές αλλαγές, οι οποίες κατατίθενται", διευκρίνισε η υπουργός.
Και ξεκαθάρισε ότι "Δεν υπάρχουν πουθενά δίδακτρα, σε καμία Σχολή, σε κανένα Τμήμα. Το δημόσιο Πανεπιστήμιο, το δημόσιο ΤΕΙ, προσφέρουν δωρεάν δημόσια Εκπαίδευση.
Το θέμα των τριετών σπουδών αφορά τα ίδια τα Πανεπιστήμια, τα ίδια τα ΤΕΙ, όπως συμβαίνει στον ευρωπαϊκό χάρτη. Έχουν τη δυνατότητα, εφόσον εκτιμούν ότι χρειάζεται, να βάλουν το ελάχιστο, τον αριθμό των 180 ακαδημαϊκών μονάδων, δηλαδή των τριών ετών.
Επομένως τα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ είναι αυτά που θα καθορίσουν τη διάρκεια των σπουδών, γιατί η βασική λογική του σχεδίου νόμου είναι να εμπιστευθεί τους Έλληνες ακαδημαϊκούς δασκάλους. Αυτοί ξέρουν και έχουν τη γνώση για να προσδιορίσουν τα ακαδημαϊκά θέματα.
Θέλω να θυμίσω ότι η πρώτη ανακοίνωση έγινε 25 Ιουλίου του 2010, δηλαδή πριν από ακριβώς ένα χρόνο, που ετέθησαν όλα τα μεγάλα ζητήματα, στα οποία οι Ομοσπονδίες έχουν πάρει θέση και έχουν στείλει προτάσεις οι οποίες ελήφθησαν υπόψη".
Διαβεβαιώσεις για δωρεάν συγγράμματα
"Καμία οικονομική επιβάρυνση δεν θα έχουν οι φοιτητές για την απόκτηση ακαδημαϊκών συγγραμμάτων, ενώ ακόμα και το εκπαιδευτικό υλικό των βιβλιοθηκών θα παρέχεται μέσω διαδικτύου", είναι η απάντηση του υπουργείου Παιδείας στα δημοσιεύματα για την αγορά βιβλίων από το 2014 και μετά.
Συγκεκριμένα, η ανακοίνωση του αρμόδιου υπουργείου έχει ως εξής:
"Η υποχρέωση της Πολιτείας για την παροχή δωρεάν Παιδείας στους φοιτητές και σπουδαστές των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων είναι αδιαπραγμάτευτη.
Με δεδομένη αυτή τη δέσμευση η δωρεάν παροχή και διανομή όλου του απαιτούμενου εκπαιδευτικού υλικού είναι εξασφαλισμένη.
Ειδικότερα, μετά το μεταβατικό στάδιο της τριετίας, το σύνολο των ακαδημαϊκών συγγραμμάτων, σημειώσεων και βοηθημάτων θα είναι αναρτημένα στο διαδίκτυο και οι φοιτητές και σπουδαστές θα έχουν άμεση πρόσβαση σε αυτά χωρίς καμία δέσμευση ή οικονομική υποχρέωση".
Και συνεχίζει: "Πρόσβαση θα δίνεται όχι μόνο στο εκπαιδευτικό υλικό του προγράμματος σπουδών, αλλά και σε όλα τα ηλεκτρονικά βιβλία, συγγράμματα και βοηθήματα που διδάσκονται σε όλα τα Πανεπιστήμια και ΤΕΙ της χώρας.
Επιπλέον, οι Ακαδημαϊκές Βιβλιοθήκες ενισχύονται και εμπλουτίζονται ακόμα περισσότερο ώστε, αφενός, να διαθέτουν τα πιο σύγχρονα και ενημερωμένα βιβλία, σε ικανοποιητικό αριθμό αντιτύπων και, αφετέρου, να προσφέρουν πρόσβαση σε Ηλεκτρονικές Πηγές Επιστημονικού Περιεχομένου, τόσο του εσωτερικού, όσο και του εξωτερικού".
ΠΟΣΔΕΠ: "Τρεις μήνες παράταση στη ψήφιση"
"Για τη σωστή συνέχεια των διαδικασιών και εφόσον, όπως δηλώνει του υπουργείο, θέλει τον ουσιαστικό διάλογο από τώρα και στο εξής, θα πρέπει να δοθεί ικανός χρόνος, τουλάχιστον 3 μήνες για τέτοιας έκτασης μεταρρύθμιση, προκειμένου να μελετήσουμε το προσχέδιο", δηλώνουν μέλη της ΠΟΣΔΕΠ, σχετικά με το νόμο πλαίσιο και την επικείμενη εφαρμογή του.
Σε επίσημη ανακοίνωσή τους, επισημαίνουν ότι "η εσπευσμένη ψήφιση του νέου νόμου μέσα σε λίγες βδομάδες, αφενός δεν θα βοηθήσει στη συνδιαμόρφωση των αναγκαίων αλλαγών στο θεσμικό πλαίσιο και αφετέρου θα συναντήσει τη σφοδρή αντίδραση ολόκληρης της πανεπιστημιακής κοινότητας.
Η πρόσφατη, αλλά και η γενικότερη εμπειρία έχει αποδείξει ότι ένας νόμος εφαρμόζεται στα Πανεπιστήμια όταν έχει τη συναίνεση και αποδοχή της πλειοψηφίας της πανεπιστημιακής κοινότητας, την οποία το προτεινόμενο νομοσχέδιο δεν έχει εξασφαλίσει ούτε κατ’ ελάχιστον".
το πρωτο θεμα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου