Τρίτη 2 Αυγούστου 2011

Marvin, το ηλιακό καταμαράν


Το πρώτο ενεργειακά αυτόνομο, υβριδικό καταμαράν που θα κινείται με ηλιακή ενέργεια σχεδίασαν δύο Θεσσαλονικείς αρχιτέκτονες, καινοτομώντας με το δημιούργημά τους στον χώρο των σκαφών αναψυχής. Το πρωτοποριακό
μηχανοκίνητο σκάφος, με την ονομασία Marvin the Martian, παρουσιάστηκε στην έκθεση Yacht Show στο Μονακό και έχει ήδη προσελκύσει το ενδιαφέρον εξειδικευμένων ναυπηγείων, αφού πρόκειται για ένα σκάφος-απάντηση στην ενεργειακή και οικονομική κρίση, με λύσεις που παρουσιάζονται πρώτη φορά παγκοσμίως.
Οι αρχιτέκτονες Μαρία Μαλινδρέτου – Βήκα και Πάνος Βούλγαρης φιλοδοξούν το οικολογικό καταμαράν τους να δημιουργήσει μία εντελώς νέα κατηγορία προσέλκυσης αγοραστών, καλύπτοντας την ανάγκη της αγοράς για μηχανοκίνητα σκάφη με ενεργειακή αυτονομία, που καταναλώνουν την ελάχιστη δυνατή ποσότητα καυσίμου.
Κάνοντας μια έρευνα αγοράς πριν από την έναρξη του project, οι αρχιτέκτονες διαπίστωσαν ότι τα μηχανοκίνητα σκάφη καλύπτουν το 90% της ζήτησης στην παγκόσμια αγορά σκαφών αναψυχής, ενώ τα ιστιοπλοϊκά, που είναι περισσότερο οικολογικά, περιορίζονται μόλις στο 10%, κυρίως λόγω της εξειδικευμένης γνώσης που απαιτείται για τον χειρισμό τους.
«Το συγκεκριμένο καταμαράν τοποθετείται ως είδος κάπου ενδιάμεσα στις δύο κατηγορίες και σε αυτό ακριβώς έγκειται η πρωτοπορία του: εκμεταλλεύεται χαρακτηριστικά τόσο από τα μηχανοκίνητα όσο και από τα ιστιοπλοϊκά σκάφη. Είναι σχεδιασμένο να πλέει αθόρυβα, να ξεπερνά τις ταχύτητες ενός συμβατικού ιστιοπλοϊκού και να έχει όλες τις ανέσεις ενός μηχανοκίνητου σκάφους, δημιουργώντας σημαντικά μικρότερο ενεργειακό αποτύπωμα και κάνοντας τις θαλάσσιες περιηγήσεις πολύ πιο οικονομικές», εξηγεί η Μ. Μαλινδρέτου – Βήκα.
Με καύσιμο τον ήλιο
Το Marvin the Martian έχει μήκος 15 μέτρα και διαθέτει δύο υβριδικούς ηλεκτρικούς – diesel κινητήρες. Τα 35 τετραγωνικά φωτοβολταϊκών πάνελ που έχουν τοποθετηθεί στην οροφή του τροφοδοτούν τον ηλεκτρικό κινητήρα, δίνοντας τη δυνατότητα στον χρήστη να ταξιδεύει -υπό προϋποθέσεις- για περίπου 15 μέρες, με μοναδικό καύσιμο τον ήλιο. Η επιλογή αυτή προσφέρει 30 ναυτικά μίλια πλήρους αυτονομίας με μέση ταχύτητα 5-7 κόμβων, χωρίς τη χρήση παραδοσιακών καυσίμων. Ωστόσο, επαναφόρτιση μπορεί να γίνει και με ηλεκτρικό ρεύμα, σε περίπτωση που η ηλιοφάνεια δεν είναι αρκετή.
Αν παραστεί ανάγκη ή ο χρήστης επιθυμεί να αναπτύξει μεγαλύτερη ταχύτητα, ο ντιζελοκινητήρας μπορεί να λειτουργήσει συμπληρωματικά. Ο συνδυασμός ηλεκτρικού και diesel φτάνει τα 500 ναυτικά μίλια αυτονομίας με 9-10 κόμβους, καταναλώνοντας μόλις 400 λίτρα καυσίμου. Με λίγα λόγια, ακόμη και στην περίπτωση της χρήσης πετρελαίου, η κατανάλωσή του παραμένει η χαμηλότερη της αγοράς.
Εκτός από το προφανές οικολογικό του χαρακτηριστικό, την ενεργειακή αυτονομία, το σκάφος διαθέτει κι άλλα πρωτοποριακά στοιχεία που το καθιστούν ιδιαίτερα φιλικό προς το περιβάλλον. Σύμφωνα με τη Μ. Μαλινδρέτου – Βήκα, η μέθοδος κατασκευής του με τη χρήση ανθρακονημάτων και τη χρήση 30% λιγότερης ποσότητας ρητίνης, που δεν είναι σε καμία περίπτωση οικολογικό υλικό, καθιστά το καταμαράν σημαντικά ελαφρύτερο από ένα συμβατικό μηχανοκίνητο σκάφος, ενώ και το περιβάλλον εργασίας του είναι πολύ καθαρότερο. Το εξωτερικό του σκάφους έχει σχεδιαστεί ώστε να κατασκευαστεί με τις πλέον προηγμένες τεχνολογίες στον χώρο των σκαφών αναψυχής. Η ίδια λογική έχει εφαρμοστεί και στα μέρη του εσωτερικού του, με τη χρήση σύγχρονων υλικών που συνάδουν με τους κανονισμούς της Ε.Ε. Η χρήση των δύο καρίνων που διαθέτει το καταμαράν επιτρέπει την πλεύση με μικρότερη αντίσταση στο νερό, γεγονός που ισοδυναμεί με κατανάλωση λιγότερης ενέργειας κατά την κίνησή του. Το καταμαράν μπορεί να φιλοξενήσει μέχρι οκτώ επισκέπτες, ενώ στη γέφυρα βρίσκονται η κουζίνα, η τραπεζαρία και το σαλόνι, σε ένα ευρύχωρο και ευήλιο σύνολο, ικανό να εξυπηρετήσει τις καθημερινές ανάγκες των χρηστών του.


greekradar

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου